Lågt pris och hög kvalitet är två saker som prioriteras när svenskar reparerar sina bilar. Det finns stora skillnader mellan olika bilverkstäder. Frågan är också hur auktoriserade bilverkstäder för enskilda bilmärken står sig mot de stora kedjorna inom bilservice. Här kommer en närmare titt.
Kundnöjdhet är det bästa sättet att utvärdera bilverkstäder. Samtidigt är det inte helt lätt att göra det. Vissa kunder bryr sig mest om lägsta möjliga pris. Andra kunder vill ha trevlig personal som är duktig på att förklara vad som är fel med bilen och varför det måste åtgärdas. En annan kundgrupp kanske mest bryr sig om snabbheten och vill ha tillbaka sin bil omgående. Därför är det viktigt att göra en större undersökning som inte enbart tittar på omdömen från ett fåtal kunder. Den mest rättvisande bilden fås om man tittar på hundratals eller kanske tusentals kundomdömen, helst över en längre tidsperiod.
Utmärkelsen stjärnverkstad
Den digitala sökmotorn Lasingoo har hjälpt många bilägare att hitta bilverkstäder, bilprovningsstationer och annat inom bilservice. Bakom sajten står Mekonomen Group, Autoexperten, AD-bildelar, Bosch CarService, Hedins bil och OKQ8. Med andra ord är den skapad av flera av de ledande aktörerna inom bilverkstadsbranschen. Varje år delar de ut ett pris till Sveriges bästa bilverkstad. Så här gick det år 2020:
- 1. Nordic Auto AB i Göteborg, MECA
- 2. RF Bilservice i Norsborg, AD bilverkstad
- 3. Hällstorp Bil AB i Jönköping, MECA
- 4. Mekonomen Torsgatan i Stockholm
- 5. Borlänge Bilverkstad i Borlänge, AD Bilverkstad
Nordic Auto AB hade ett snittbetyg på 4,96 av 5 möjliga, vilket visar att deras kunder är oerhört nöjda. Det är också tydligt hos Lasingoo att de stora kedjorna som MECA, AD-bildelar, Mekonomen och Autoexperten har gott om verkstäder som placerar sig 4,50 eller högre enligt kundernas egna omdömen. En stor anledning till att de här allmänna bilverkstäderna fokuserar så mycket på nöjda kunder, är att det leder till kunder som återkommer.
Auktoriserade bilverkstäder vs allmänna bilverkstäder
Det har också gjorts undersökningar av de auktoriserade märkesverkstäderna. Bland annat gjorde Nordic Bench 2016 en stor utredning där 1700 svenska bilägare fick svara på frågor. I undersökningen ingick inte bara auktoriserade bilverkstäder, utan även verkstadskedjorna. Det här blev resultatet:
- 1. Toyota 42 poäng
- 2. Volvo 37 poäng
- 3. Meca 34 poäng
- 4. Mekonomen 31 poäng
- 5. Autoexperten 24 poäng
I botten placerade sig Mercedes-Benz som faktiskt fick minus 2 poäng enligt det poängsystem som användes av Nordic Bench. Det är intressant att både Toyota och Volvo lyckades placera sig högre än både Meca och Mekonomen som hör till de mest omtyckta allmänna bilverkstadskedjorna. Så vad är de troligaste anledningarna?
- Lojala kunder – Vissa bilmärken har väldigt lojala kunder som i princip har alltid hållit sig till just det bilmärket. De talar alltid gott om sitt bilmärke och vill reparera i en auktoriserad märkesverkstad så att de är säkra på att få originaldelar.
- Kvalitetsfokus – Bilmärket Toyota och deras auktoriserade verkstäder är kända för sitt omsorgsfulla kvalitetsarbete. Målet är att i princip eliminera produktionsfel och skapa bilar som håller länge och sällan behöver repareras. Toyota-ägare är nöjda och tycker att servicekostnaden är klart acceptabel.
- Lågt pris spelar roll – Vad som framför allt verkar ha gjort Mercedes-Benz verkstäder illa omtyckta är att kunderna tycker att de får dålig valuta för pengarna. Originaldelar är dyra och många modeller verkar också vara tidskrävande och komplicerade att reparera.
För att summera verkar de allra bästa allmänna verkstadskedjorna stå sig mycket bra mot märkesverkstäderna. Inom märkesverkstäder verkar skillnaderna mellan toppen och botten vara mycket större. De allra bästa märkesverkstäderna har högre kundnöjdhet än de bästa stora kedjorna, men de sämsta är långt nere i botten och får sämre betyg än samtliga verkstadskedjor.