Välkommen till bloggen . En blogg för alla fordonsägare som vill ha tips om allt från att spara pengar och sköta om bilen till optimering och prestanda.
Det finns flera bloggar om motorer och bilar och vill bli din favoritblogg. Därför är det viktigt att vi tar upp de funderingar som du som läsare har och vill läsa om, så välkommen att höra av dig till oss med förslag. Om vi tycker att ditt förslag passar in i bloggen kommer det definitivt att finnas med. Vi kan ta upp både frågor från dig som är ny bilägare och från dig som har hållit på ett tag, oavsett typ av fordon. Där intressanta saker och tips dyker upp – där vill vi vara med.
Vi ska inleda denna bloggpremiär för med några ämnen som vi hört att det finns intresse för, så låt oss spänna fast säkerhetsbältet och starta – nu.
Bloggen är officielllt öppnad.
Franska bilar – kan det vara något?
Skvallret går. Citroen har ett något bättre rykte än Renault, men båda två har varit en imagemässig katastrof i ögonen på svenska bilköpare. För att inte tala om Peugeot. De franska bilarna har dragits med ett dåligt rykte, något som de jobbat hårt för att förändra – men hur bra är egentligen dessa franska bilmärken idag? Ska vi bara lita på dem helt enkelt? Verkar lite lurt….eller?
Vi litar allra mest på svenska bilar, på japanska bilar och kanske lite på tyska bilar, men nu ser man också flera Tesla åka runt på vägarna. Jag måste erkänna att jag gillar det varje gång jag ser Teslas läckra igenkänningstecken på bilen framför. Bilmodeller är så mycket mer än bara ett fordon, det är en paketering av image, oavsett vilken image vi söker – och just detta har varit de franska bilarnas problem. De har byggt sig själv en stark image av att vara opålitliga, genom att stundtals vara just opålitliga, och en image är mycket svårare att tvätta bort än lite skit på vindrutan.
Peugeot
Peugeot har arbetat hårt med digitalisering för att försöka närma sig en näst intill felfri bil, speciellt har man satsat på sin 308-modell som utgör kulmen på ett intensivt kvalitetsarbete. Man har också satsat på bränsle och smörjmedel för högpresterande motorer, vilket kan vara bra att känna till. Hur har det gått för Renault då? Det här är en biltillverkare som verkligen kan motorsport och racing och som nu gått in för ”e-tech” bilar, man har en hel serie sådana. Som alla bilmärken just nu är även Renault på en elektrisk offensiv, man måste ligga i framkant. T ex Renault Captur är en intressant hybridmodell som säljer bra i Europa.
Citroën
Och slutligen, var står Citroen som i forntid skapade sin image genom sin fantastiska hydrauliska gasfjädring? Citroen har som vanligt tänkt utanför boxen i sin C-serie, och jag tänker då framförallt på C3 och C4-bilarna som har en modern image med sitt futuristiska utseende. C3:an är som en sportbil i miniatyr, riktigt tuff med sina airbumps på sidorna. Denna bil bygger på samma plattform som Peugeot 308. Bilen är trevlig och sägs gå bra. Innovativa Citroen har också en ”Citroen Connected Cam” på backspegeln, den filmar framåt och man kan sända dessa snuttar hem eller till sina vänner som kan följa resan. Kul.
Fransmännen är helt klart på gång. De vet att innovation är nyckelordet annars kan de slå igen kiosken. Ge dessa bilar en chans.
Sommardäck
Vad ska jag tänka på när jag köper sommardäck? En fråga som dyker upp – just nu faktiskt. Egentligen borde du redan ha köpt däcken eftersom det varit torra vägar ett tag, men okej, du har inte gjort det så jag ska förmedla några enkla tips.
Här är en kort checklista som naturligtvis kan kompletteras:
- Mönsterdjup från 1,6 mm och uppåt, djupare desto bättre grepp vid våta underlag.
- Tänk på däckets hastighetsklassning så att det klarar bilens maxhastighet.
- Var noga med att däck och fälg ska passa ihop och heller inte skjuta ut utanför hjulhuset.
- De flesta specialister rekommenderar inte året-runt-däck, utan att man byter per säsong.
- Förvara de däck du inte använder svalt och mörk, solljus kan förstöra gummit.
- Åk aldrig med för lite luft i däcken, det sliter på däcket.
Bilservice
Ett tungt ord. Men det skapar inte lika stor nervositet hos människor som ordet ”bilbesiktning” – sistnämnda kan få min pappa att klättra på väggarna trots att han alltid tagit hand om sina bilar. Det verkar fortfarande vara som att gå till skolan och lämna in ett prov.
Man kan säga mycket om ordet ”bilservice”, faktiskt mycket mer än om ordet ”bilbesiktning” men vi ska inte gå in på seriösa eller oseriösa bilfirmor, istället ska vi prata om vad du själv kan göra. Naturligtvis behöver du serva bilen på verkstad regelbundet av flera skäl, dessutom håller bilen längre. Hur du servar den och med vilka material och vätskor beror helt och hållet på fordonets användningsområde.
Precis som med oss människor.
En elitidrottare behöver mer näring eftersom man ska prestera mer och det är ingen skillnad på fordon, dessa kan också vara högpresterande och behöva speciell olja, eller vara ett familjefordon som mår lika gott på standardolja.
Det finns många olika sorters bilar på vägarna idag, från äldre modeller till alltfler datoriserade modeller där de flesta delar i motorn är inkapslade. Den som köper en ny bil gör oftare verkstadsbesök där bilen kopplas upp till datorn och man får en status – japp, det börjar bli som på rymdåldern, och vi människor har blivit så kräsna att vi tar detta för givet. Digitalisering. Det bara ska fungera helt enkelt.
Men det finns saker som du kan göra själv för att ta hand om din bil, eller ditt fordon, emellanåt. Här är några förslag:
- Spola av bilen under regelbundet
- Använd miljövänlig rengöring
- Kolla olja och fyll på vätskor
- Håll torkarbladen fina med grafitpulver som kan köpas på färgaffär eller järnhandel.
- Håll gummit i dörrarna i form genom att smörja in dem med talg
Jag har, för att vara rakt på sak, observerat i min bekantskapskrets att vissa människor är rätt så bekväma, för att inte säga lata. Man orkar inte spola av bilen under, vissa spolar av bilen dagen innan servicebesöket eller bilbesiktningen – medan andra är mycket noga. Som i livet överhuvudtaget.
Men tänk på det – några små tips kan göra att bilen mår bra och du sparar pengar på reparationer.
Dags att koppla upp vattenslangen och slå på appen.